Поновно  продужење рока за увођење фискалних каса

Tабеларни преглед са утврђеном динамиком увођења фискалних каса и динамиком почетка евидентирања промета преко фискалне касе.

1. Нови рокови у вези са фискалним касама

С обзиром на то да је до половине марта  од укупног броја фискалних каса преко којих је требало започети евидентирање промета до краја фебруара свега око два одсто фискализовано, на предлог министра финансија Влада Републике Србије донела је Уредбу о изменама и допунама Уредбе о начину евидентирања промета преко регистар каса са фискалном меморијом и о динамици увођења тих каса, која је објављена у "Сл. гласнику РС", бр. 31/2004, а ступила је на снагу 27. марта 2004. године.


Најзначајнија измена односи се на то да је продужен рок за увођење фискалних каса, као и  да је утврђен један рок за увођење, а други рок за почетак евидентирања промета преко фискалних каса.

Обвезници увођења фискалних каса који су били дужни да уведу фискалну касу до краја фебруара, сада то треба да ураде најкасније до 15. априла 2004. године. Остали обвезници дужни су да уведу фискалну касу најкасније до 31. маја 2004. године, с тим што крајњи рок за увођење фискалних каса није истовремено и крајњи рок за почетак евидентирања промета преко фискалних каса. Наиме, у члану 30. Уредбе о начину евидентирања промета преко регистар каса са фискалном меморијом и о динамици увођења тих каса (у даљем тексту: Уредба), речи "почеће евидентирање промета преко фискалне касе" замењене су речима "дужна су да уведу фискалну касу почев од".


Према одредбама измењеног и допуњеног члана 30. став 2. Уредбе, сматра се да је лице увело фискалну касу ако је:

1) закључило уговор о куповини фискалне касе са произвођачем фискалне касе;

2) платило произвођачу фискалне касе најмање 10%  продајне цене фискалне касе.


Према томе, закључивањем уговора о куповини фискалне касе са произвођачем фискалне касе и уплатом аванса од најмање 10% продајне цене фискалне касе, испуњена је обавеза увођења фискалне касе.


Одредбама новог члана 30г Уредбе, прописано је да су лица која треба да уведу фискалну касу најкасније до 15. априла, дужна  да евиденитрање промета преко фискалне касе започну најкасније до 15. јуна 2004. године, а лица која уводе фискалну касу до 31. маја започеће евидентирање промета најкасније до 30. септембра 2004. године.


Tабеларни преглед са утврђеном динамиком увођења фискалних каса и динамиком почетка евидентирања промета преко фискалне касе.

Одредбом новог члана 30д Уредбе уређено је оно што  до сада није било регулисано, а то је рок за увођење фискалне касе за лица која отпочну делатност промета производа на мало, односно промет услуга са физичким лицима, по истеку крајњег рока за увођење фискалних каса. Допуном Уредбе прописано је да су лица која отпочну делатност промета производа на мало, односно промет услуга са физичким лицима после 31. маја 2004. године, а имају законску обавезу да евидентирају промет преко фискалне касе, дужна  да најкасније у року од тридесет дана од дана отпочињања делатности уведу фискалну касу, а најкасније у року од шездесет дана од дана отпочињања делатности започну евидентирање преко фискалне касе.


2. Измене и допуне у вези са платним картицама

Допуном члана 6. став 4. Уредбе прописано је ко је дужан да омогући купцима производа, односно корисницима услуга, плаћање помоћу банкарске платне картице. Следећа правна лица су дужна да на местима продаје производа, односно пружања услуга, омогуће плаћање помоћу банкарске платне картице:

1. правна лица из грана 551, 552, 553, 554 и 555 из Закона о класификацији делатности и о Регистру јединица разврставања ("Сл. лист СРЈ", бр. 31/96, 34/96, 12/98, 59/98 и 74/99) – за угоститељске објекте који подлежу категоризацији;

2. лица из грана 503, 505, 521, 522 и 524 Закона о класификацији делатности;

3. лица која врше продају карата путницима у друмском, железничком, воденом и ваздушном саобраћају (осим у градском саобраћају);

4. агенције за некретнине;

5. казина и коцкарнице;

6. лица која врше услугу изнајмљивања аутомобила, изнајмљивања средстава у комерцијалне сврхе за превоз воденим путевима (чамци, бродови и сл.) и изнајмљивања ваздушних саобраћајних средстава.


Пре наведених измена, ова обавеза односила се једино на лица под редним бројем један и два, и то ако су разврстана у велика и средња правна лица. Међутим, након измена, обавеза омогућавања плаћања помоћу банкарске платне картице не зависи од величине правног лица, а проширена је и на друга лица.


Лица која имају обавезу омогућавања плаћања помоћу банкарске платне картице, која су отпочела, односно отпочну делатност промета производа на мало, односно промета услуга физичким лицима до 31. маја 2004. године, дужна су да са банком закључе уговор о прихватању банкарске платне картице најкасније до 15. септембра 2004. године, а да купцима производа, односно корисницима услуга, омогуће плаћање помоћу банкарске платне картице најкасније до 15. децембра 2004. године, у складу са чланом 30а Уредбе.

Лица која имају обавезу омогућавања плаћања помоћу банкарске платне картице, а која отпочну делатност промета производа на мало, односно промет услуга физичким лицима после 31. маја 2004. године дужна су да, у складу са чланом 30б Уредбе, закључе уговор са банком о прихватању банкарске платне картице и да омогуће купцима производа, односно корисницима услуга, плаћање помоћу банкарске платне картице најкасније у року од шест месеци од дана отпочињања ове делатности.


Лица која имају обавезу омогућавања плаћања помоћу банкарске платне картице, дужна су да, у складу са чланом 30в Уредбе, у року од пет дана од дана закључивања уговора са банком о прихватању банкарске платне картице, доставе Пореској управи – Централи:

1. копију закљученог уговора о прихватању банкарске платне картице;

2. податак о месту продаје производа, односно месту пружања услуга на којем ће се омогућити плаћање банкарском платном картицом.

3. Нове обавезе произвођача фискалних каса


Изменама и допунама Уредбе прописане су и нове обавезе произвођача фискалних каса.

Одредбама члана 28. Уредбе прописано је да је произвођач фискалне касе дужан да достави фискалну касу овлашћеном сервису.


Произвођач фискалне касе дужан је да у року од пет дана по истеку рока за увођење фискалне касе достави Пореској управи – Централи следеће податке:
1. порески идентификациони број и назив произвођача фискалних каса;

2. порески идентификациони број и назив лица које уводи фискалне касе;

3. број уведених фискалних каса по типу и моделу, са адресом места продаје производа, односно места пружања услуга;

4. порески идентификациони број и назив овлашћеног сервиса за фискализацију;

5. статистичку ознаку и назив општине где ће бити извршена фискализација;

6. датум доступности фискалне касе за извршење фискализације.


Списак предузећа која су добила сагласност Владе РС за производњу и продају фискалних каса објављен је у оквиру рубрике Актуелни подаци.


4. Казнене и остале одредбе

Новчане казне за прекршаје прописане су одредбама члана 31, 32 и 33. Уредбе. Осим раније постојећих, дефинисани су и нови прекршаји правних лица, с обзиром на то да су прописане и нове обавезе. Тако је прописано да ће се новчаном казном од 50.000 до 200.000 динара казнити за прекршај правно лице, односно од 20.000 до 100.000 динара предузетник, ако:


У вези са казненим одредбама, најзначајнија је одредба новог чл. 33а Уредбе, према којој се за прекршаје из члана 31. – 33. Уредбе може наплатити новчана казна на лицу места правном лицу и предузетнику у износу од 20.000 динара, као и одговорном лицу у правном лицу у износу од 5.000 динара. Дакле, дато је овлашћење инспекторима да на лицу места могу да наплате нешто мању казну, уместо да напишу пријаву за прекршај, у ком случају је запрећена већа казна.

Осталим одредбама, изменом члана 20. став 7. Уредбе, прописано је да министар надлежан за послове трговине ближе уређује услове за избор најповољнијег произвођача фискалних каса, начин обезбеђења гаранције за испуњење услова из овог члана, садржину евиденције о лицима којима је Влада Републике Србије дала сагласност за производњу и продају фискалних каса, контролу рада овлашћеног сервиса, као и контролу техничке и функционалне исправности фискалне касе, на коју је дата сагласност.


Резиме

С обзиром на то да је изменама и допунама Уредбе прописано неколико различитих рокова за испуњење одређених обавеза, на крају дајемо кратак резиме: