SAVEZ RAČUNOVOĐA I REVIZORA SRBIJE
NJEGOŠEVA 19
11000 BEOGRAD
ELEKTRONSKE PORESKE PRIJAVE – UPUTSTVO ZA DOSTAVLJANJE PORESKOJ UPRAVI
OD 1. JANURA 2014. g. NEMA ISPLATE ZARADA I DRUGIH PRIHODA IZ RADNOG ODNOSA I VAN RADNOG ODNOSA AKO SE NE IZVADI DIGITALNI SERTIFIKAT ZA KVALIFIKOVANI ELEKTRONSKI POTPIS
Prema odredbi člana 41. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji( ZPPPA) poreski obveznici će od 1. januara 2014. godine, za sve isplate prihoda na koje se obračunava i plaća porez po odbitku kao i pre svakog plaćanja doprinosa, morati dostaviti Poreskoj upravi, Pojedinačnu poresku prijavu za porez po odbitku, PPP PD u elektronskom obliku, potpisanu elektronski, kvalifikovanim elektronskim potpisom.
Primena odredbi člana 38. ZPPPA, podrazumeva, da od 1. jula 2014. godine poreski obveznici pravna lica, su dužni, da isključivo elektronski, podnose poreske prijave osim izmenjene poreske prijave. Izuzetak je PPP PD koja će se od 1. janura 2014.g. podnositi samo elektronskim putem (pojedinačna poreska prijava i izmenjena pojedinačna prijava).
Od 1. aprila 2012.godine svim PDV poreskim obveznicima, omogućeno je elektronsko podnošenje PPPDV prijave preko Internet portala Poreske uprave Republike Srbije. Sadašnja podrška elektrosnkih servisa Poreske uprave Srbije omogućena je za elekrtonsko dostavljanje poreskih prijava, PP PDV, IPP, PPP, PPPDG- 5 i od 1. januara 2014. g. PPP PD.
Savez računovođa i revizora Srbije je inicirao reformu Poreske uprave Srbije i uvođenje jedinstvenog informacionog sistema i objedinjene naplate u cilju smanjenja uplatnih računa za javne prihode i davanje veće uloge Trezoru, što i jeste reforma, koja je sadržana u članu 41. ZPPPA i obaveza dostavljanja jedinstvene Pojedinačne poreske prijave za porez po odbitku od 1. januara 2014.g. SRRS aktivno podržava reformu Poreske uprave Srbije i uvođenje elektronske komunikacije poreskih obveznika sa Poreskom upravom Srbije i na tu temu, u toku prethodne godine, zajedno sa predstavnicima Poreske uparave Srbije, održane su javne rasprave i panel diskusije sa računovođama iz 12 gradova Srbiji. Na svim javnim raspravama i seminarima u organizaciji SRRS, gde je prisustvovalo preko 7000 računovođa, data je podrška reformi i modernizaciji Poreske uprave, u cilju poboljšanja računovodstevnih i poreskih evidencija, i unapređenja procedura, komunikacije poreskih obveznika i Poreske uparve i poslovnog ambijenta. U zajedničkim aktivnostima SRRS sa Poreskom upravom organizovane su i jednodnevne edukacije računovođa u Centru za edukaciju u Poreskoj upravi, u cilju osposobljavanje za ulazak u elektronsko poslovanje sa Poreskom upravom. SRRS, u okviru kontinuirane edukacije profesionalnih računovođa, aktivno radi na edukaciji računovođa za primenu propisa u cilju njihovog osposobljavanja, kako da što pre obezbede uslove za elektronsko dostavljanje poreskih prijava u skladu sa odredbama ZPPPA i važećim pravilnicima. U tom smislu u nastavku prenosimo praktično uputstvo namenjeno svim računovđama i poreskim obveznicima u Srbiji
UPUTSTVO ZA SVE RAČUNOVOĐE
koji po bilo kom osnovu, po ovlašćenju ili u skladu sa ugovorom o radu vode poslovne knjige za poreske obveznike, koje korake treba da preduzmu da bi ispunili uslove i mogli u budućem periodu, dostavljati Poreskoj upravi, elektronskim putem, poreske prijave, PP PDV, IPP, PPP, PP PDG 5 i PPP PD.
ELEKTRONSKE PORESKE PRIJAVE - PRVI USLOV ZA DOSTAVLJANJE PORESKOJ UPRAVI
Svi poreski obveznici su dužni (ako to nisu učinili do sada) da matičnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave, dostave obrazac prijave za E-poslovanje, popunjen PEP obrazac. Prijavu za evidentiranje poreskih obveznika potrebno je popuniti, čitko, hemijskom olovkom, štampanim slovima. PEP obrazan nemaju obavezu da dostave Poreskoj upravi samo vlasnici preduzetničke radnje ili vlasnici društva koji će lično, za svoju registrovanu delatnost, Poreskoj upravi, dostavljati poreske prijave elekrtonskim putem, korišćenjem digitalnog sertifikata za kvalifikovani elektronski potpis.
U prvu tabelu PEP obrasca, unose se podaci o poreskom obvezniku za koga će se dostavljati elektronski poreska prijava.
U drugu tabelu PEP obrasca, unose se podaci o zakonskom zastupniku koji je registrovan u APR za poreskog obveznika za koga se dostavlja elektronski, poreska prijava.
U treću tabelu PEP obrasca, unose se podaci o poreskom punomoćniku, u skladu sa članom 14. ZPPPA, koji će u ime i za račun poreskog obveznika izvršavati poslove u vezi sa poreskim obavezama poreskog obveznika, podnositi elektronski poreske prijave. Prema članu 38. ZPPPA, poresku prijavu može, potpisati , poreski obveznik, poreski punomoćnik ili drugo lice koje je poreski obveznik ovlastio za podnosšenje prijave, zakonski zastupnik i zastupnik po službenoj dužnosti. U treću tabelu unose se podaci o licu koje ima ovlašćenje za dostavljanje poreske prijave elektronskim putem, upisuje se matični broj (računovođe), njegovo ime i prezime, adresa, mesto, telefon kao fizičkog lica na koga će glasiti elektronski sertifikat za digitalni potpis i e-mail adresa na koju će se slati prijave. U PEP obrascu, u trećoj tabeli, može se navesti najviše 20 lica koje je poreski obveznik ovlastio da za njegovo pravno lice, dostavljaju poreske prijave koriđćenjem elektronskih servisa Poreske uprave.
Podnošenjem PEP obrasca od strane poreskog obveznika, Poreska uprava će izvršiti registraciju poreskog obveznika za elektronsko poslovanje, čime poreski obveznik preko ovlašćenog lica i u skladu sa vrstom ovlašćenja, stiče pravo obavljanja određenog skupa elektronsko – pravnih poslova za koje će Poreska uprava obezbediti elektronske servise. Za sada je obezbeđen servis podrške za dostavljanje elektronski, poreskih prijava, PP PDV, PPP, PPDG 5, IPP i od 1. januara 2014, PPP PD. Nakon predaje prijave, matična organizaciona jedinica Poreske uprave, je dužna istog dana da proknjiži PEP obrazac, a poreski obveznik kroz aplikaciju E-Porezi, na sajtu www.poreskuprava.gov.rs može proveriti da li je evidentiran za elektronsko dostavljanje poreskih prijava.
ELEKTRONSKE PORESKE PRIJAVE - DRUGI USLOV ZA DOSTAVLJANJE PORESKOJ UPRAVI
Za pristup elektronskom servisu posredstvom Internet portala Poreske uprave, potrebno je posedovati digitalni sertifikat za kvalifikovan elektronski potpis.
Digitalni sertifikat je elektronski dokumenat koji sadrži kvalifikovani elektronski potpis, koji izdaje Sertifikaciono telo, koji dokazuje identitet ovlašćenog lica koje će koristiti elektronske servise Poreske uparve.
Kvalifikovani elektronski potpis, prema Zakonu o elektronskom potpisu, pouzdano garantuje identitet potpisnika, integritet elektronskih dokumenata i onemogućava naknadno poricanje odgovornosti za njihov sadržaj. Kvalifikovani elekrtonski potpis u odnosu na dokumanta u elektronskom obliku ima isto pravno dejstvo i dokaznu snagu kao svojeručni potpis, odnosno svojeručni potpis i pečat u odnosu na podatke u papirnom obliku.
Poreski punomoćnik, na koga će da glasi kvalifikovani elektronski sertifikat, isti će izvaditi kod jednog od registrovanih Sertifikacionih tala.
U Srbiji postoje četiri registrovana Sertifikaciona tela i to:
Preduslov za instaliranje elektronskog sertifikata, jeste, instaliran drajver za čitač smart kartice ili USB token.
1. Uslovi za vađenje kvalifikovanog elektronskog sertifikata za digitalni potpis, kod Javnog preduzeća PTT saobraćaja “Srbija”
Izdavanje kvalifikovanog elektronskog sertifikata korisniku koji se identifikuje kao fizičko lice podrazumeva da se nadležnoj pošti dostavi dokumentacija:
Posle provere identiteta podnosioca zahteva, dokumentacija se prosleđuje u Sertifikaciona tela Pošte. Više informacija o naručivanju digitalnog sertifikata za kvalifikovani elektronski potpis nalazi se na sajtu http://www.cepp.rs/eporezi.
Sertifikaciono telo Pošte provodi postupke:
Izdavanje kvalifikovanog elektronskog sertifikata korisniku koji se identifikuje kao pripadnik pravnog lica ili organizacije podrazumeva da se nadležnoj pošti dostavi sledeća dokumantacija:
Na osnovu elemenata potpisanog Ugovora, Sertifikaciono telo Pošte kreira račun za pravno lice ili organizaciju po kome treba izvršiti uplatu.
· Dva popunjena i svojeručno potpisana primerka Zahteva za izdavanje kvalifikovanog elektronskog sertifikata, sa obavezno popunjenim poljima koja se odnose na podatke o pravnom licu ili organizaciji;
Ovlašćeno lice Sertifikacionog tela Pošte utvrđuje pojedinačno identitet svakog fizičkog lica i proverava original i fotokopiju identifikacionog dokumenta svakog fizičkog lica i podatke koje je svako fizičko lice upisalo na Zahtevu.
Na osnovu pojedinačnih Zahteva fizičkih lica, Sertifikaciono telo Pošte priprema:
Prema dogovoru Sertifikacionog tela Pošte sa pravnim licem ili organizacijom definišu se detalji vezani za uručenje kvalifikovanih elektronskih sertifikata fizičkim licima pripadnicima pravnog lica ili organizacije. Ovlašćeno lice Sertifikacionog tela Pošte utvrđuje pojedinačno identitet svakog fizičkog lica i predaje svakom fizičkom licu da svojeručno potpiše dva primerka Ugovora o izdavanju i korišćenju kvalifikovanog elektronskog sertifikata. Jedan primerak potpisanog Ugovora zadržava ovlašćeno lice Sertifikacionog tela Pošte, a fizičkom licu predaje drugi primerak potpisanog Ugovora, kvalifikovani elektronski sertifikat na zahtevanom mediju i CD sa klijentskim softverom i uputstvom za korišćenje. Fizičko lice potpisivanjem Ugovora potvrđuje da je lično preuzelo kvalifikovani elektronski sertifikat na zahtevanom mediju.
Tabela 1. Spisak pošta u Republici Srbiji u kojima može da se podnese Zahtev za izdavanje sertifikata i promenu statusa sertifikata |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. Uslovi za vađenje kvalifikovanog elektronskog sertifikata za digitalni potpis kod Privredne Komore Srbije
Setifikaciono telo PKS izdaje kvalifikovane elektronske sertifikate na korporativnim karticama PKS.
U postupku vađenja eleketronskog sertifikata za digitalni potpis, potrebno je Sertifikacionom telu PKS dostaviti sledeću dokumentaciju:
Kompletna navedena dokumantacija se može dostaviti lično, posredstvom kurira ili poštom uz povratnicu na adresu:
Sertifikaciono
telo Privredne komore Srbije
Resavska
13-15
11
000 Beograd ili
Registracionim
telima PKS koji su ovlašćeni za prihvatanje dokumentacije za
izdavanje kvalifikovanih sertifikata.
Sve dodatne informacije se mogu naći na sajtu, www.pks.rs/usluge
Nakon dostavljene kompletne dokumentacije, na adresu pravnog lica će biti dostavljeni ugovori na potpisivanje i predračun za cenu vađenja elektronskog sertifikata.
3. Uslovi za vađenje kvalifikovanog elektronskog sertifikata za digitalni potpis kod MUPa Republike Srbije
Za izdavanje kvalifikovanog elektonskog sertifikata kod Sertifikacionog tela MUP RS, korisnik je dužan da podnese sledeća dokumenta:
Uslov za izdavanje kvalifikovanog elektronskog sertifikata jeste provera ličnog identiteta prilikom podnošenja Zahteva.
Izdavanje kvalifikovanog elekrtonskog sertifikata besplatno je za korisnike kojima se sertifikat izdaje prvi put od trenutka uručenja lične karte koja mora imati čip.
Prilikom preuzimanja kvalifikovanog elektronskog sertifikata za elektronski potpis, korisnik je dužan da se upozna sa sa uslovima izdavanja, korišćenja, prava na opoziv, suspenziju, prekid suspenzije, obnavljanje sertifikata i deblokadu lične karte.
Praktična pravila rada Sertifikacionog tela MUP RS su objavljena na Web sajtu http://ca.mup.gov.rs i suprotno tim pravilima nije moguća upotreba kvalifikovanog elekrtonskog sertifikata.
4. Uslovi za vađenje digitalnog sertifikara za kvalifikovani elektronski potpis kod Halcom BG CA
Za izdavanje kvalifikovanog elektonskog sertifikata kod Sertifikacionog tela HALCOM BG CA, korisnik je dužan da podnese sledeću popunjenu dokumentaciju za naručivanje kvalifikovanog elektronskog sertifikata :
Navedena dokumentacija, neophodnu za dobijanje kvalifikovanog elektronskog
Sertifikata
dostavlja se na adresu sedišta Sertifikacionog tela, Beogradska 39, 11000 Beograd.
Ukoliko se Halcomov kvalifikovani elektronski sertifikat nabavlja preko neke od
poslovnih banaka koja je u mreži Registracionih tela, dokumentacija se
može predati i u banci. Spisak banaka koje su u mreži Registarcionih
tela možete pogledati na linku: www.halcom.rsNakon
podnete dokumentacije i izmirenog predračuna koji Sertifikaciono telo šalje
po dostavljanju dokumentacije, kvalifikovani elektronski sertifikat će
biti izrađen u roku od 4 radna dana.
Nakon obaveštenja da je kvalifikovani elektronski sertifikat izrađen,
podnosilac zahteva može
ga preuzeti kod u sedištu, na adresi Beogradska 39, 11000 Beograd u radnom vremenu od 8:30h do16:30h, svakog radnog dana osim subote.
Prilikom
preuzimanja kvalifikovanog elektronskog sertifikata dobija se:
Ukoliko Halcomov kvalifikovani elektronski sertifikat se nabavlja preko neke od poslovnih banaka koja je u mreži Registracionih tela, sertifikat se preuzima u banci.
Pojedinačna poreska prijava, prema članu 41. ZPPPA, od 1. janura 2014.g. podnosi se pre svake isplate prihoda na koji se obračunava i plaća porez po odbitku, kao i pre svakog plaćanja doprinosa za obavezno socijalno osuguranje kada se ti doprinosi plaćaju bez isplate zarade u skladu sa zakonom kojim se uređuju doprinosi za obavezno socijalno osiguranje
Član 38. ZPPPA, propisuje, da elektronsku poresku prijavu mora da potpiše sam poreski obveznik ili lice koje je poreski obveznik ovlastio, kao poreskog punomoćnika, ili drugo lice koje je poreski obveznik ovlastio za podnošenje poreske prijave, a može biti, zakonski zastupnik, zastupnik po službenoj dužnosti.
XML šema popunjene Pojedinačne poreske prijave za porez po odbitku koja će se podnositi od 1. januara 2014. za sve isplate prihoda na koje se obračunava i plaća porez po odbitku
PRAKTIČNI SAVETI SVIM RAČUNOVOĐAMA I PORESKIM OBVEZNICIMA VEZANO ZA POJEDINAČNU PORESKU PRIJAVU
ELEKTRONSKE PORESKE PRIJAVE - UPUTSTVO ZA ULAZAK U APLIKACIJU E-POREZI KOD PORESKE UPRAVE
Posle ispunjenih uslova, identifikovanja poreskog obveznika kod Poreske uprave za dostavljanje elektronskih prijava i vađenja kvalifikovanog elektronskog sertifikata po propisanom uputstvu pristupa se Internet portalu Poreske uprave, E-POREZIMA
Potrebno je slediti uputstvo u nastavku:
1. Ubaciti
digitalni sertifikat u čitač kartica (čip na kartici mora
biti na gornjoj strani).
2. Na Internet
Explorer-u pokrenuti aplikaciju sa adrese: https://eporezi.poreskauprava.gov.rs
3.
Otvara se prozor sa poljem za ukucavanje pin-a (lozinke) koji ste dobili uz
sertifikat
4. Izabrati opciju: Continue to
this website ( na desnoj strani ekrana, PRIJAVA, potvrdi).
5. U prozoru Windows Securitv izabrati
sertifikat saVašim imenom,prezimenom i jmbg.
6. Pojavljuje se
prva strana ePorezi,gde se bira dugme PRIJAVA (na sistem).
7. Otvara se
strana sa spiskom svih poreskih obveznika za koje mozete da ponesete PPPDV
prijave.
8. Izabrati
jednog poreskog obveznika na dugme ODABERI.
9. Otvara se
strana gde se bira servis Prijava Poreza na dugme OTVORI.
10. Na narednoj
strani kliknuti na naziv PPPDV,a nakon toga na dugme KREIRAJ prijavu
11. Naredna strana
pokazuje PDV prijavu sa poljima za unos podataka.
12. Nakon unosa
ide se na dugme SNIMI i prijava dobija status U PRIPREMI.
13. Nakon toga se
izabere dugme PROVERI PRIJAVU:
· ako ima
grešaka ide se na dugme IZMENI zatim nakon ispravke na dugme
SNIMI pa opet na dugme PROVERI ISPRAVNOST
· ako nema
grešaka ide se na dugme POTPIŠI (POTPIŠI ILI ODUSTANI)
· ide se
na dugme, POTPIŠI ( ukucati PIN) i
· (prijava
dobija status POTPISANA)
14. Nakon
potpisivanja bira se dugme PODNESI (prijava dobija status POSLATA NA
OBRADU).
15. Bira se dugme
IZAĐI i na strani pregled prijava, moze se videti podneta prijava sa
statusom PROKNJIŽENA.
U skladu sa napred navedenim praktičnim uputstvom za koriščenje aplikacije E-Porezi, upućujemo Vas na portal Poreske uprave, www.poreskauprava.gov.rs na E-Porezi gde se nalazi snimljen film, koji prikazuje postupak podnošenja poreske prijave, PP PDV, elektronskim putem.
mr Snežana Mitrović,
Savez računovođa i
revozora Srbije